به ياد سيصد و شصت روز مظلومانه زندانی شدن استاد ايليا

Thursday, October 13, 2011

نکته 201- اگر خواستار بازخورد مثبت هستید، به کسی اجازه تفکر ندهید

قطعا هیچ چیز اشتباهی در مورد نقد و نظرخواهی وجود ندارد، اما در بسیاری از مواردی که نیاز به بازخورد (فیدبک) مثبت و خوب دارید، اولین چیزی که باید از آن اجتناب کنید افکار دیگران است. بدین دلیل: فرض کنید که شما یک برنامه نرم افزار جدید خلق کرده اید و برای استفاده بهتر و ساده تر، از دیگران نظرخواهی میکنید. تصمیم میگیرید یک آزمایش کلی را انجام دهید و از کسانی که در ارتباط با ساخت این برنامه نویسی و پروژه نبوده اند، دعوت میکنید که به دفتر شما بیایند، جلو کامپیوتر بنشینند و از این نرم افزار استفاده کنند و نظرشان را در مورد کار شما بگویند تا شما تجربه خود را بهبود دهید. اگر از آنان تظرخواهی کردید و خواستید که فکر کنند، ممکن است این بازخورد گیری نه تنها کمک زیادی به شما نکند بلکه به ضرر شما هم تمام شود

چرا تفکر و نظر دیگران یک روش خطرناک برای دریافت بازخورد است؟ زیرا شما آنها را در یک موقعیت اجباری فکری-انتقادی قرار میدهید که البته این همان طرز فکر یک کاربر واقعی این نرم افزار نخواهد بود و همچنین از آنها راه حل میخواهید در حالی که یک کاربر واقعی که محصول شما را استفاده میکند، این کار را نمیکند. اگر شما از کسی بخواهید که چه چیزی برای شما بهتر است، او را تحت فشار برای جواب دادن قرار میدهید. این بدین معنا نیست که ضرورتا چیزی بغیر از "من نمیدانم" بشما جواب دهد، بلکه اغلب اوقات جواب یک مشکل جدید بوجود خواهدآورد. در پایان، این نوع سوالات نه تنها مفید نیستند بلکه گمراه کننده هم خواهندبود

بجای آن چه میتوان کرد؟ بجای نظرخواهی، به آنها در مورد کارتان توضیح دهید و نشان دهید که چه میکنید (نه بیشتر از آنچه روی جعبه محصول شما نوشته شده) و اجازه اکتشاف و استفاده از محصول خود را به آنان بدهید و بگذارید سئوال کنند. ببینید که چه میکنند و سئوالات آنان از کجا نشات میگیرند. اجازه دهید که بعنوان یک کاربر جدید از محصول شما استفاده و بازی کرده و آن را احساس کنند

مثال نرم افراز یک نمونه آسان و ساده بود، ولی زمینه های خلاق و هنری را هم بوجود آورد. زمانی که شخصی در حال انتقاد کردن یا پیشنهاد دادن است توانایی استفاده از طراحی، تصویر برداری، و برداشت صحیح از موضوع را ندارد. همه این چیزها همه با اولین تجربه فرد همزمان است. همانطور که کاربران در حال تجربه محصولتان هستند در مورد ثبت و یا تشریک تفکر و سئوالاتی که دارند نظر خواهی کنید. در بسیاری از موارد ممکن است بهتر باشد که جوابی به آنها ندهید تا بازخورد خود را بدهند. اجازه دهید که تجربه شخصی خود را در این باره ارائه دهند حتی بدون حضور شما. بجای اینکه کاربران را در موقعیت خاص فکری قرار دهید اگر اجازه دهید که تا حد امکان، راه و تجربه خودشان را بروند در پایان، انتقادات و پیشنهادات بهتری نصیب شما میشود

مترجم: فرشاد سجادی

منبع:

http://lifehacker.com/5739509/if-you-want-good-feedback-dont-ask-anyone-to-think

1 comment:

Anonymous said...

salam
hameye postaton ro save kardam ke bekhonam
agha nemidoni che lotfi kardi dar haghemon !