به ياد سيصد و شصت روز مظلومانه زندانی شدن استاد ايليا

Tuesday, March 13, 2012

نکته 224: لکه های سبز چمن بروی زانوها



"اگر زانوهایتان در انتهای روز لکه های سبز ندارند، باید بطور جدی زندگی خود را مورد بازدید مجدد قرار دهید" کالوین، کتاب کالوین و هابز
من هر یکشنبه بعدازظهر در پاییز، با گروهی از دوستانم فوتبال بازی میکنیم که یکی از مهمترین بخشهای هفتگی زندگی ام است. گذشته از جمع شدن رفقا دور هم، بخش مورد علاقه من، خستگی پس از بازی است. بازگشت به خانه با خستگی مفرط جسمی در انتهای روز و دانستن اینکه تمامی ذخیره انرژی خود را در زمین فوتبال از دست داده ام، یکی از بهترین حسهایی است که بدست میاورم
هیچ چیزی بالاتر از دوش گرفتن بعد از بازگشت به خانه نیست و تماشای چگونگی شسته شدن خاک و گل و لای چمن که بآهستگی از بدنم به پایین سرازیر میشوند. بدین ترتیب میدانم، یک بعدازظهر یکشنبه سخت و خوب پر از فوتبال داشته ام. مقدار گل و لای درون وان حمام، مستقیما به رضایت من بستگی دارد. هر چه وان کثیفتر، من راضیتر...!ء
این گل و لای تخلیه شده در وان حمام را میتوان به زمینه های دیگر زندگی هم گسترش داد. من (تقریبا) به همان میزان رضایت از تعداد ضربات بیشتر به دگمه "انتشار یا پابلیش" برای این وبلاگ کسب میکنم. از نظر حرفه ای، اینها لحظاتی هستند که بخوبی انجام شده اند. یا اینکه میتوان بدین گونه بیان کرد که پس از ساعتها صرف چیدن و طراحی مفاهیم، و در پایان، به نتیجه رساندن کار در خط آخر منتهی میشود
این درست مثل تماشای شسته شدن آهسته گل و لای از بدن در حمام است
در پایان هر روز باید یک سئوال از خود بپرسم: آیا درمورد چیزهایی که یادگرفته و بدست آورده ام، خسته ولی راضی هستم؟ آیا با زانوهای چمنی و سبز به خانه باز میگردم؟ اگر نه، پس روز افتخارآمیزی نداشته ام
همه ما نیازمند یک سنجش برای نشان دادن کیفیت روز خود هستیم که بعد از اتمام کار روزانه بتوانیم خستگی روز طولانی خود را در آن بنگریم

مترجم: فرشاد سجادی
منبع

No comments: