به ياد سيصد و شصت روز مظلومانه زندانی شدن استاد ايليا

Saturday, September 11, 2010

نکته 145 - تحلیل هدف


هدف گذاری، کار پیچیده ای نیست و هرکس می تواند مجموعه اهدافی را برای خود تنظیم نماید. اما عمده مردم در تحقق اهداف خود شکست می خورند و تقصیر این شکست را هم به پای شرایط یا همراهی نکردن دیگران می نویسند. در صورتی که اولین و چه بسا مهم ترین عامل عدم تحقق یک هدف، اجرایی نبودن آن است. به قول دکتر گیفورد، استاد رهبری دانشگاه اندروز، هدف باید مانند یک کیک در بشقاب باشد نه یک کیک در آسمان

در اینجا مجموعه پرسش هایی که به شما در تحلیل هدف انتخابی تان کمک می کند، ذکر شده است

درباره این هدف چه احساسی دارید؟ چرا انجام این هدف برای شما مهم است؟ بین وضعیت حال با وضعیت مطلوب ، چه تفاوت هایی وجود دارد؟ بر این اساس اهداف خود را امتیازبندی و طبقه بندی کنید

آیا در نظر دارید که مسئله ای را حل کنید؟ مسئله خود را تشریح کنید . چه اطلاعات، مهارت ها، و یا دیگر کارهای ، می تواند این مسئله را حل کند؟

چه کسی یا چه چیزی باعث بوجود آمدن مسئله شده است؟ نشانه های مسئله را تحلیل کنید

تحلیل نیاز: چرا عملکرد، از آنچه که باید باشد متفاوت است؟ چه انتظاری از عملکرد افراد می رود؟ آیا آموزش لازم را دیده اند؟ اگر آنها می دانند که چه انتظاری از آنها می رود، چرا آن را انجام نمی دهند؟ برای اینکه مقاومت های آنها را بردارید و آنها را تشویق کنید که تغییرات مورد نیاز را اعمال کنند، چه گام هایی باید بردارید؟ آیا به صورتی ملموس و قابل فهم به آنها گفته اید که چه انتظاری از آنها دارید؟ آیا برای آنها آموزش های لازم را فراهم کرده اید؟ آیا برای آنها شرایط لازم برای یادگیری را فراهم کرده اید؟ آیا به آنها اجازه خطا کردن را می دهید و با آنها انعطاف لازم را روا می دارید؟ برای کاهش نگرانی ها و ترس های آنها چه اقداماتی را کرده اید؟

شما از مسایل چه تاثیراتی را می پذیرید؟ دقیق باشید. به صورت عینی راه هایی که مسایل بر شما اثر می گذارد را فهرست کنید

مشکلات از چه زمان آغاز شد؟ آیا این یک مشکل مستمر است؟ آیا مشکل در زمان خاصی بدتر می شود؟

تحلیل وظیفه – رفتارها و اقدام هایی که می تواند منجر به حل مسئله شود را توصیف کنید. چه تغییراتی می تواند منجر به حل مسئله شود؟ در مورد گزینه های گوناگون برای حل مسئله فکر کنید

برای حل مسئله تا کنون چه اقداماتی انجام شده است؟ نتیجه این اقدامات چه بوده است؟ آیا این اقدامات باید ادامه یابد یا اقدامات جدیدی مورد نیاز است؟ چه اقداماتی؟

تا چه تاریخی مشکلات باید حل شود؟ این فرایند تا چه زمان طول می کشد؟

پیامدها- آیا حل این مسائل منجر به شکل گیری مسائل جدیدی می شود؟ آیا تدابیر ایمنی یا دیگر تدابیر، لازم است اعمال شود؟

اگر مسایل حل نشود، چه تاثیری بر شما می گذارد؟

اجزاء اهداف شما چیست؟ چه رفتارهای قابل مشاهده ای، تجسم اهداف شماست؟

مخاطبان خود را بشناسید و نگرش آنها را نسبت به اهداف خود مشخص کنید. آنها چه اعتراضاتی را ممکن است نسبت به اهداف شما داشته باشند؟ چگونه آنها را متقاعد می کنید تا از اهداف شما حمایت کنند ؟

آزمایش تورنسل : اگر شما عملکرد یا رفتاری با همان مشخصاتی که در عبارت هدف خود ذکر کرده اید را مشاهده کنید، آیا موافق خواهید بود که هدفتان تحقق یافته است؟

بله : تبریک! شما توانستید به هدف خود برسید

نه : شما نتوانسته اید به هدف خود نایل آید. هدف خود را بازنگری کرده و اقدامات اصلاحی لازم را مشخص کنید


منبع

http://www.mdpme.com/GOAL.HTM

No comments: