به ياد سيصد و شصت روز مظلومانه زندانی شدن استاد ايليا

Sunday, November 27, 2011

نکته 207: نگرش ژرف به دانش تجزیه و تحلیل

تجزیه و تحلیل فقط یک دانش نیست، بلکه یک هنر نیز محسوب میشود. سازمانهایی که از ابزارهای این هنر ظریف استفاده میکنند، متوجه لذت افزایش درآمدها وکاهش هزینه های خود هستند. اجازه بدهید که اول یک مرور بروی دانش تجزیه و تحلیل داشته باشیم. این رویکرد علمی شامل چهار گام کلیدی زیر است

یک- نگریستن و معنا دادن به یک مشکل تجاری: نگرش یا کارکرد، متشکل از دریافت دانش و یا ضبط داده ها با استفاده از ابزار علمی است. در اینجا این اصطلاح را همچنین میتوان به هرگونه اطلاعات جمع آوری شده نیز تعریف کرد

تجزیه و تحلیل با پیروی از پدیده و راه اندازی یک مشکل تجاری شروع میشود و نیازمند درک واقعیت هایی است که به آنها دسترسی دارید و سپس ترسیم و نتیجه گیری از آن برای شناسایی مشکلی که باید حل شود. برای نمونه: یک شرکت تولیدی با مشکل کاهش سود روبرو است. با نگاه به ترازنامه، متوجه کاهش درآمدها میشویم، درحالی که هزینه ها ثابت باقی مانده اند. از طریق این دو واقعیت میتوانیم یک مشکل ساده تجاری را شناسایی کنیم. این شرکت برای رسیدن به سود پیشین خود میباید هزینه ها را کاهش و درآمدها را افزایش دهد

دو- گمانه (فرضیه): گمانه یک توضیح پیشنهادی برای قابلیت مشاهده یک پدیده است که معمولا اشاره به امتحان کردن حل مشکلات میکند - اغلب "حدس حساب شده" نیز نامیده میشود، زیرا که یک راه حل پیشنهادی بر اساس شواهد ارائه میدهد. پژوهشگران ممکن است که تعدادی از فرضیات و گمانه ها را قبل از حل مشکل آزمایش یا رد کنند. با توجه به مورد نمونه شرکت تولیدی ذکر شده در بالا، امکان دو گمانه تجاری موجود است

الف) افزایش درآمد: برای افزایش درآمد، شرکت ممکن است که به راههای مختلف زیر فکر کند

- تمرکز بازاریابی: افزایش بودجه بازاریابی، توانایی فروش و در نتیجه افزایش در آمد را بدنبال خواهد داشت

- تمرکز قیمت: کاهش قیمت تولیدات، قابلیت رقابت را بالاتر میبرد و در نتیجه فروش افزایش میابد که همچنین امکان کاهش دستمزد واحد فروش نیز میرود

ب) کاهش هزینه ها: همراه با کاهش هزینه ها، شرکت جایگزینهای مختلفی دارد

- کاهش هزینه عملیات: با کاهش هزینه عملیات تولید (کارکنان، برق، ...) هزینه را میتوان کاهش داد

- کاهش بودجه بازاریابی: با کاهش بوجه بازاریابی در هزینه ها صرفه جویی میکنیم

همانگونه که مشهود است، افزایش سود را میتوان از هر دو روش افزایش و کاهش بودجه بازاریابی بدست آورد. پیامدهای متعددی از هر اقدام بدست میایند که از نتایج بدوی فراتر هستند و تماما نیاز به ارزیابی دارند. عنصر کلیدی در مرحله گمانه سازی این است که شما میباید یک مجموعه منحصر بفرد و کلی از فرضیات جامع داشته باشید. این بدان معنی است که میباید در مورد تمام مجموعه های احتمالی، قابلیت تفکرمربوط به وضعیت ویژه هر گمانه را داشته باشیم و اطمینان حاصل کنیم که با یکدیگر نه تنها تداخل ندارند، بلکه کامل میشوند

سه- آزمایش: این یک گام علمی در داوری بین مدلهای رقیب و یا گمانه ها است. آزمایشات همچنین بمنظور رد یا قبول گمانه ها و تئوریهای موجود مورد استفاده قرار میگیرند. یک آزمایش میتواند از روشهای علمی برای رسیدن پاسخ به سئوالات و یا بررسی مشکلات سودمند باشد. در ابتدا، مشاهده و نگرش پایه ریزی میشود و سپس سئوالات مطرح میشوند و یا مشکلات بروز میکنند. در مرحله بعدی، گمانه ها شکل میگیرند و آزمایشات انجام میشوند که نحوه استفاده از گمانه ها را امتحان کنند. نتایج تجزیه و تحلیل میشوند و شکل میگیرند و در بعضی موارد هم یک تئوری جدید خلق میشود و در انتها نتایج بدست آمده از راه های تجاری ابلاغ و اجرا میشوند

یک آزمایش خوب معمولا آزمون یک گمانه است. بااینحال، یک آزمایش ممکن است آزمون یک پرسش و یا نتایج قبلی باشد. دلیل اساسی برای دنبال کردن این فرآیند اینست که اطمینان حاصل کنیم که نتایج و مشاهدات در شرایط یکسان قابل تکرار هستند. اجازه دهید که بحث را با راه اندازی یک آزمایش برای نمونه بالا ادامه دهیم که ببینیم آیا افزایش بودجه بازاریابی درآمد این شرکت تولیدی را تحت تاثیر قرار میدهد؟ در این آزمایش، برنامه های تجاری موجود را گروه 1 و برنامه های افزوده شده تجاری را گروه 2 مینامیم. در پایان، نگرش زمانی (فرضا 2 یا 3 ماه) درآمد گروههای 1 و 2 را اندازه گیری واختلاف نتایج را متوجه میشویم. تا زمانی که گروهها به یک اندازه آمار معنی دار و با اهمیت دارند، ما باید توانایی تکرار این نتایج را داشته باشیم

چهار- یادگیری: یادگیری در کسب دانش جدید، رفتارها،مهارتها، ارزشها، ترجیحات و فهم بما کمک میکند و ممکن است که شامل ترکیب کردن اطلاعات متفاوت نیز باشد

در ادامه، شرکت تولیدی نمونه ما، فرض کنیم که گروه 2 بمراتب بهتر از 1 کارکرد داشته و فرض کنیم که همزمان با افزایش بازاریابی ما، رقبای ما بازاریابی خود را کاهش داده اند، همانگونه که هدف گروه 2 بوده است. اکنون این پرسش پدید میاید که آیا سود افزوده ای که حاصل شده، محصول افزایش بازاریابی ما است یا اینکه رقبای ما بازار خود را کاهش داده اند؟ همگون سازی تمامی اطلاعات و امکانات برای رسیدن به یک تصمیم درست، بسیار مهم است. میتوان اینگونه گفت: در حالیکه دانشمندان از روش ذکر شده بالا برای مدت طولانی استفاده میکنند، تجارت بتازگی از این روش بهرهبرداری میکند. این امر مستلزم یک تعهد قوی و یک رویکرد سیستماتیک برای ایجاد و خلق یک امتحان و یادگیری از محیط پیرامون و از مکانی که مدام در حال امتحان دادن و فراگیری در آن هستیم، است

و در حال متحول شدن به ایجاد افزایش سود برای یک شرکت تولیدی

مترجم: فرشاد سجادی

منبع و برداشت

http://www.articlesbase.com/computers-articles/penetration-into-the-science-of-analytics-3776788.html

No comments: