به ياد سيصد و شصت روز مظلومانه زندانی شدن استاد ايليا

Friday, November 19, 2010

نکته 164 : 72 ایده برای ساده ساختن زندگی شما



یک زندگی‌ ساده معانی و ارزش‌های مختلف برای افراد مختلف دارد، برای من معنایی جز ضرورت‌ها ، اجتناب از هرج و مرج برای دوستی و گذراندن وقت برای آنچه که مهم است، بدین معنی‌ که از خیلی چیزها میگذرم که به زمان بیشتر برای کارهای مطلوب و عزیزانم دسترسی‌ پیدا کنم، یعنی‌ از مسائل مثلا فرهنگی‌ میگذرم که به مسائلی‌ که بمن ارزش بیشتری میدهند برسم. درواقع ساده زندگی‌ کردن همیشه هم ساده نیست. یک سفر است نه یک مقصد و اغلب سفری با دو گام به پیش و یک گام به پس است. اگر علاقمندید که زندگیتان را ساده کنید، این یک راهنمای خوب برای شما است.
لیست کوتاه: چون لیست زیر بسیار طولانی است از لیست کوتاه دو مرحله‌ای هم می‌توان استفاده کرد:
ء ۱- آنچه که برایتان مهمترین است شناسائی کنید
ء ۲- همه چیزهای بدرد نخور دیگر را دور بریزید
البته که چیزهای که امروز بدرد نخورند ممکن است که فردا بدرد بخورند.
حال به لیست بلند می‌پردازیم. در این فهرست راهنمای گام به گام وجود ندارد اما این فهرست ناقصی از ایده‌هایی‌ است که هر کسی برای پیدا کردن روش ساده زندگی‌ کردن خویش بدست بیاورد. هر یک از اینها ممکن است که برای شما کارایی‌ نداشته باشند، از بین اینها خودتان آنچه که لازم است انتخاب کنید.
یک نکته مهم: در این فهرست از منابع متفاوت استفاده شده است، شما میتواند که هر بار روی یکی‌ از آنها تمرکز کنید.
ء۱- یک فهرست از ۴-۵ کار خیلی مهم تهیه کنید، مهمترین و پر ارزشمند‌ترین آنها را بیابید. ساده زیستن با این اولویت‌ها آغاز میشود. همزمان با تلاش برای ساختن فضا در زندگی‌ با این مهمترین‌ها بیشتر وقت می‌دهید.
ء ۲- ارزیابی تعهدات. به تمام مسائل زندگیتان بنگرید، همه چیز، از کار، خانه، فعالیتهای اجتماعی، بچه ها، سرگرمییها، اضافه کاریها،... کدامیک از اینها به شما ارزش بیشتری میدهند؟ به کدامیک بیشتر علاقه‌مند هستید؟ کدامیک در بالای لیست شما قرار دارند؟ آنهایی که جزو مهمترینها نیستند خط بزنید.
ء ۳- ارزیابی وقت. روز خود را چگونه سپری می‌کنید؟ از زمان بیداری تا خواب چه کارهایی می‌کنید؟ یک لیست از کارهای روزمره تهیه کنید و اولویت‌ها را بیابید. کارهای غیر مهم را انجام ندهید و تمرکز روی مهمترین‌ها کنید، با طراحی مجدد روز خود را آغاز کنید.
ء ۴- ساده سازی وظایف کاری. وظایف کاری روزانه ما یک لیست بی‌ پایان هستند که اگر بخواهیم همه آنها را انجام دهیم وقت کم می‌آوریم و مهمتر از آن اینکه به مهمترین کارها نمی‌رسیم، تمرکز روی وظایف عمده و اصلی‌ خود داشته باشیم و جزئیات را فراموش کنید.
ء ۵-وظایف کاری هستند ساده سازی وظایف خانگی. به کارهای خانگی فکر کنید، بعضی‌ مواقع کارهای خانگی به زیادی
و تمام وقت ما را میگیرند
‌. پس فقط مهمترین‌ها را بیابید و روی آنها تمرکز کنید و مابقی را رفع یا به افراد دیگر خانواده واگذار کنید و یا کمک از بیرون بگیرید.
ء ۶- یاد بگیرید که "نه" بگویید. این یک کلید اصلی‌ برای ساده زیستن است، با نگفتن "نه" مسولیتتان بیش از اندازه خواهد شد.
ء ۷- محدودیت ارتباطات. زندگی‌ امروزه مملو از جریانات گسترده ارتباطی‌ است. ایمیل، اس‌ام‌اس، تلفن همراه، مکلمات تلفنی، ... اینها تمام وقت روزانه شما را میگیرند. ارتباطات خود را محدود کنید. برای ایمیل وقت محدود بگذارید مثلا ۲ بار در روز برای یک زمان ثابت، از دادن پیامک خودداری کنید، مکلمات تلفنی خود را به زمان ثابت و کوتاه محدود کنید و با ارتباطات دیگر خود هم همین کار را بکنید، زمان بندی و اجرا کنید.
ء ۸- محدودیت مصرف رسانه‌ها. این نکته برای همه نیست. فقط آنهائی که ضروری هستند انجام دهید، به اعتقاد من ، رسانه‌ها از قبیل، رادیو، تلوزیون، اینترنت، مجلات، روزنامه ها، ... بر زندگی‌ ما تسلط دارند، اجازه ندهید که بر شما مسلط شوند، زیستن با مصرف کمتر اطلاعات ساده میشود.فقط اطلاعات مهم را استفاده کنید.
ء ۹- پاکسازی وسایل. اگر یک آخر هفته را ، برای پاکسازی آنچه که نمیخواهید، وقت صرف کنید، واقعا عالیست. کیسه‌های زباله و جعبهٔ‌ها را از وسایل اضافی پر کنید.
ء ۱۰- خلاصی از وسایل بزرگ. زندگی‌ پر از اقلام ریز و درشت است، ولی‌ اگر از اقلام بزرگ شروع به پاکسازی کنید، بسرعت بسوی ساده زیستن می‌روید.
ء ۱۱- پاکسازی اتاقها. هر یک از اتاقها را در یک زمان. اتاق را دور بزنید و اقلام بدرد نخور را دور برزید. مثل یک سردبیر روزنامه عمل کنید، تلاش کنید که حداقل را نگاه دارید و باقی‌ را پاک کنید.
ء ۱۲- پاکسازی قفسه‌ها و کشوها. وقتی‌ که قسمت‌های اصلی‌ اتاق را پاکسازی کردید، به قفسه‌ها و کشوها سر بزنید و آنها را یکی‌ یکی‌ پاکسازی کنید.
ء ۱۳- پاکسازی کمد لباسها. آیا کمد لباس‌های تان در حال انفجار است؟ کشو‌ها طوری پر هستند که به سختی بسته میشوند؟ کمد لباس خود را با دور ریختن لباس‌هایی‌ که استفاده نمیکنید ساده کنید.
ء ۱۴- ساده کردن پرداخت ها. اگر پروندها و صورتحساب‌های به هم ریخته دارید، از پرداخت اینترنتی استفاده کنید.
ء ۱۵- ترتیب فایلهای دیجیتال. کارهای دیجیتالی خود را مرتب کنید، از بهم ریختگی بپرهیزید. پرونده‌های زیادی را دور بریزید.
ء ۱6- سادگی‌ اظهارات. زندگی‌ ساده خود را طراحی‌ کنید، آنرا چگونه می‌خواهید؟ بنویسید.
ء ۱۷- محدودیت خرید. اگر شما برده مادیگرایی و مصرف زدگی هستید، راه‌هایی‌ برای آزادی وجود دارند. من هم مثل شما بودم ولی‌ از آنها برای همیشه فرار کردم، اگر از مادیگرایی فرار کنید آنگاه کمتر خرید می‌کنید و معنی آن اینست؛ وسایل کمتر، هزینه کمتر، مسائل کمتر.
ء ۱۸- آزادی زمان. راه‌هایی‌ برای آزاد کردن زمان برای کارهای مهم خود بیابید. بدین معنی که کارهای که دوست ندارید انجام ندهید، در هدر رفتن زمان صرفه جوئی کنید و برای انجام کارهای مطلوب خود ایجاد فضا کنید.
ء ۱۹- آنچه دوست دارید انجام بدهید. وقتی‌ زمان بیشتر میابید، آنرا صرف کارهای مورد علاقه خود بکنید، به لیست ۴-۵ مهمترین‌ها نگاه کنید و آنها را انجام دهید نه چیز دیگر.
ء ۲۰- گذراندن زمان با عزیزان. احتمالا لیست ۴-۵ مهمترینها شامل عزیزانتان نیز میشود، اینها میتوانند همسر، شریک زندگی‌، والدین، فرزند، خانواده، دوستان و یا هر کس دیگر باشند که یافتن زمان انجام کارها و صحبت با آنها صمیمیت بیشتری بوجود می‌آورد.
ء ۲۱- زمانی‌ را صرف تنهایی‌ کنید. این فهرست را اینگونه ببینید که راه‌های آزادی زمان بیشتری برای خودتان میسازید. تنها بودن خوب است. هر چند که برخی‌ دیگر اینرا قبول ندارند. برای تنهایی‌ نیاز به تمرین است تا به صدای درون خود توجه بیشتری بکنید. تنهایی‌ آرامش بخش است و این آرامش برای شناخت خود ضروری است.
ء ۲۲- با آرامش بخورید. اگر شما غذای خود را از راه گلو قورت می‌دهید، نه تنها طعم عالی‌ آنرا نمیفهمید بلکه سالم هم نمیخورید. آرام بخورید تا وزن شما پایین بیاید، و هضم غذایی تان بهبود یابد تا لذت بیشتری از زندگی‌ ببرید.
ء ۲۳- با آرامش رانندگی‌ کنید. بیشتر مردم در ترافیک عجله دارند که باعث عصبانیت، استرس، آشفتگی‌، به خطر انداختن خود و دیگری میشود. آرام راندن نه تنها امن تر بلکه برای پول بنزین شما هه مفیدتر است و در ضمن میتواند آرامش بخش هم باشد. امتحان کنید.
ء ۲۴- حاضر باشید. این دو واژه میتوانند تفاوت بزرگی‌ در ساده زیستن شما ایجاد کنند. در لحظه و حالا و همینجا زندگی‌ کنید که هستید. آگاه بر زندگی‌ و پیرامون خود باشید، این سلامت عقلی شما را تضمین می‌کند.
ء ۲۵- در جهت جریان طبیعی زندگی‌ کنید. ما موقع بسیاری با بی‌ برنامگی زندگی‌ می‌کنیم. سیستمهای پیچیده‌ای از ما توان تفکر را گرفته اند. حال بیایید در هر زمان روی یک سیستم تمکز کنید. (سیستم لباسشویی، سیستم ماموریت، سیستم کاغذ بعضی‌، سیستم ایمیل،....) و سعی‌ کنید که آنها را ساده و کارا کنید، روی کاغذ بنویسید و اجرا کنید.
ء ۲۶- یک سیستم ایمیل و کاغذ بازی ساده درست کنید. اگر برنامه ریزی نکنید اینها روی هم تلنبار میشوند ولی‌ یک سیستم ساده همه چیز را راحت می‌کند.
ء ۲۷- یک سیستم ساده برای کارهای خانه بنا کنید. نمونه یک سیستم ساده اینست که با لبخند تمیز کنید.
ء ۲۸- میز تحریر خود را تمیز نگهدارید. یک میز تحریر به هم ریخته، شما را منحرف، آشفته و پر از تنش می‌کند. کافی‌ است که چند عادت ساده را کنار بگذارید.
۲۹- برای خود روال بسازید. کلید ساده زیستن ایجاد روال ساده است.
ء ۳۰- صندوق دریافت ایمیل خود را خالی‌ نگهدارید. صندوق دریافت ایمیل شما پر از نامه‌های خوانده نشده است؟ و پیام‌های جدید روی هم انباشته میشوند؟ اگر اینطور است، شما عادی هستید، ولی‌ میتوانید کارا تر هم باشید. ایمیل خود را هر روز چک و اضافی آنها را پاک کنید.
ء ۳۱- قناعت را بیاموزیم. قناعت یعنی‌ خرید و خواست کمتر و مستقیماً به ساده زیستن مرتبط است.
ء ۳۲- خانه خود را با حداقل پر کنید. بدین معنی که آنچه را لازم دارید، و نه بیشتر. این بسیار آرام بخش است ، حتی موقع تمیز کردن.
ء ۳۳- برای صرفه جویی راههای دیگری هم بیابید. راههای بیشماری برای صرفه جویی موجود اند که در هر گوشه از زندگی‌ میتوانید این راه‌ها را پیدا کنید.
ء ۳۴- به فکر یک خانه کوچکتر باشید. اگر شما وسایل اضافی را ببخشید یا دور بریزید، احتمالا فضای اضافی زیادی خواهید داشت. من پیشنهاد نمیکنم که در یک قایق کوچک زندگی‌ کنید (گو اینکه خیلی‌ها را میشناسم که به خوشی‌ در یک قایق کوچک زندگی‌ میکنند) در حالی‌ که میتوانید در یک خانه کوچک راحتتر باشید. در یک خانه کوچک همه چیز ارزانتر است و نگهداری آن نیز ساده‌تر برای ساده زیستن شما نیز بسیار مفید است.
ء ۳۵- ماشین کوچکتری بخرید. این یک حرکت بزرگ است. احتمالا ماشین شما واقعا بزرگتر از آن چیزست که لازم دارید، نگهداری یک ماشین بزرگ گرانتر است. بنزین بیشتر مصرف می‌کند. جای پارک هم مشکل پیدا میشود. حتما نباید یک ماشین خیلی کوچک بخرید، بوژه اگر بچه در هستید ولی‌ میتوانید یک ماشین کوچکتر ولی‌ راحت داشته باشید. شاید لازم نباشد که اینکار را همین امروز انجام دهید اما در موردش فکر کنید.
ء ۳۶- "بس است" را بیاموزید. هر روز جامعه مادیگرای ما وسعت می‌یابد و بنظر نمیرسد که این رشد پایان داشته باشد. مطمئناً شما توانایی‌ خرید وسایل آخرین سیستم و همچنین کفش و لباس بیشتری دارید ولی‌ این تمامی‌ ندارد و چه وقت شما به اندازه کافی‌ دارید؟ بیشتر مردم جواب را نمی‌داند و در نتیجه همیشه در حال خرید بیشتر هستند. این یک چرخش بی‌ پایان است. شما میتوانید این چرخه را به وسیله اینکه "بس است" مهار کنید.
ء ۳۷- برنامه شام هفتگی ساده تهیه کنید. اگر تهیه روزانه غذا برایتان تنش آور است، یک برنامه ریزی هفتگی کنید. تصمیم به خوردن ساده و مغذی هفتگی بگیرید. در طول هفته، هر شب را مشخص کنید که چه می‌خواهید میل کنید و هفتگی خرید کنید. حال که می‌دانید چه روزی چه غذای میخورید و مواد اولیه مورد نیاز آنرا‌ها هم دارید، یک غذای ساده ۱۰ - ۱۵ دقیقه‌ای آماده کنید.
ء ۳۸- سالم بخورید. ممکن است که ارتباط بین ساده زیستن و ساده خوردن در وحله اول واضح نباشد، ولی‌ بر عکس آنرا فکر کنید، اگر شما همیشه غذاهای چرب، شور، شیرنیجات، سرخ کردنی، میل کنید، مطمئناً در دراز مدت به دارو درمان بیشتری نیاز دارید، از حالا به چندین سال آینده فکر کنید، تصور کنید که هر روز به دکتر، بیمارستان، داروخانه، درمانهای مختلف، جراحی، تزریق انسولین... احتیاج دارید. حال ارتباط بین ساده زیستن و ساده خوردن واضح است، ساده خوردن در دراز مدت همه چیز را ساده می‌کند.
ء ۳۹- ورزش کنید. این هم مثل ساده خوردن در دراز مدت به ساده زیستن کمک میکند و حتی بیشتر. ورزش به تقلیل تنش کمک می‌کند و باعث میشود که شما احساس بهتری داشته باشید، که فوق‌ العاده است.
ء ۴۰- قبل از مرتب کردن اشغال‌ها را دور بریزید یا ببخشید. بسیاری از مردم میز تحریر آشفته، کابینت‌های شلوغ، کمدهای لباس و کشوهای پر خود را دوباره مرتب میکنند، متاسفانه این نه تنها کار را سختتر می‌کند بلکه مشکل را پیچیده تر میسازد. برای ساده کردن کار، آشغالها و لوازم غیر ضروری را ببخشید یا دور بریزید، اگر اینکار را بکنید حتی احتیاج به مرتب کردن هم ندارید.
ء ۴۱- جای کافی‌ داشته باشید. این یک پند قدیمی‌ است و بهترین اندرز برای مرتب کردن وسایل است. بعد از پاکسازی وسایل اضافی.
ء ۴۲- سادگی‌ درونی خود را بیابید. من یک شخص معنوی واقعی نیستم. اما بجای هول شدن در شلوغی، مقداری از زمان خود را صرف آرامش درونی‌ام می‌کنم. این زمان میتواند صرف دعا یا ارتباط با خداوند باشد یا مراقبه و خود شناسی‌ و یا سپری کردن مدت زمانی‌ در طبیعت. هر کاری که برای ارتباط درونی‌ خود باشد ارزشمند است.
ء ۴۳- یاد بگیریم که از تنش خارج شویم. هر زندگی‌ پر از تنش است حتی ساده زیستن. .پس باید یاد بگیریم که چگونه از تنش خارج شویم.
ء ۴۴- سعی‌ کنید که بدون ماشین زندگی‌ کنید. این چیزی نیست که خود من انجام داده باشم ولی‌ هستند کسانی‌ که اجرا کرده اند، خود من اگر بچه نداشتم انجام میدادم. بجای استفاده از اتومبیل قدم بزنید، دوچرخه سواری کنید و یا از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. این کار هزینه شما را کاهش میدهد و مدت زمان تفکر شما را بیشتر می‌کند. اتومبیل زندگی‌ را پیچیده می‌کند و هزینه بردار است، بیمه‌، ثبت، مکانیک، بنزین...
ء ۴۵- راهی‌ برای رهایی خود بیابید. شعر، نقاشی، فیلم سازی، عکاسی، رقص، طراحی‌، ورزش و یا هر چیز دیگر. ما به این کارها احتیاج داریم تا زندگی‌ خود را پر معنا تر کنیم. اینکارها بهتر از مشغولیّت‌های کاری هستند که زندگی‌ شما را محدود میکنند.
ء ۴۶- اهداف خود را ساده کنید. بجای داشتن یک دوجین هدف یا بیشتر، یک هدف داشته باشید. این کار نه تنها تنش کمتری به شما وارد میسازد بلکه موفقیت شما آسانتر میشود. شما تمرکزتان روی یک هدف است و تمام انرژی خود را صرف آن یک هدف می‌کنید که شانس بیشتری هم برای موفقیت به شما میدهد.
ء ۴۷- یک وظیفه در یک زمان. وظایف زیادی پیچیده اند و تنش به همراه میاورند و معمولا غیر قبل اجرا.
ء ۴۸- یک سیستم ساده برای مدارک خود بسازید. کاغذ‌های زیادی کار آرایی کمتری دارند. و پرونده‌ها و مدارک شما نباید پیچیده باشند تا مفید واقع شوند، یک سیستم ساده طراحی‌ کنید.
ء ۴۹- متانت خود را حفظ کنید. اگر هر چیز کوچکی شما را عصبانی‌ می‌کند، شما از زندگی‌ ساده خیلی بدور هستید. یاد بگیرید که خود را کنترل کنید تا آرام بمانید.
ء ۵۰- کمتر به آگهی‌ها توجه کنید. آگهی‌های تبلیغاتی باعث خرید بیشتر میشوند، اینها را برای همین میسازند و کار آرایی هم دارند. راهی‌ برای کمتر در معرض تبلیغات قرار گرفتن بیابید، آنگاه کمتر میخرید.
۵۱- فکور و محاسبه گر‌ زندگی‌ کنید. هر وظیفه‌ای را به آهستگی انجام دهید. ساده بگیرید. توجه کامل به آنچه انجام می‌دهید بکنید.
ء ۵۲-فهرستی برای وظایف روزانه خود تهیه کنید. در روز ۳ عدد از مهمترین کارهای خود را به انجام برسانید. با یک فهرست بلند بالا شروع نکنید که توانایی‌ انجام همگی‌ در یک روز مقدور نباشد. یک لیست ساده ۳ عددی میتواند احساس راحتی‌ بیشتری به شما ببخشد.
ء ۵۳- برای صبح و شب خود روال و روش طراحی کنید. بهترین راه برای ساده زیستن ایجاد روش برای شروع و پایان روز است.
ء ۵۴- نوشتنی‌های خود را در صبح انجام دهید. اگر شما هم مثل من از نوشتن لذت میبرید صبح‌ها به آرامی و سازنده بنویسید.
ء ۵۵- بیاموزید که هیچ کاری نکنید. کاری انجام ندادن یک هنر است و آن بخشی از زندگی‌ است.
ء ۵۶_ ولدون، نوشته ترو را بخوانید، متن تبادل نظر برای ساده زیستن.
ء ۵۷- به کیفیت توجه کنید نه کمیت. اصلا سعی‌ در داشتن وسایل زیادی در زندگی‌ نکنید در عوض فقط چند وسیله، آنهایی که واقعا دوست دارید، و برای مدت طولانی قابل استفاده اند، داشته باشید.
ء ۵۸- کتاب ساده زیستن اثر ایلن سینت جیمز را مطالعه کنید. یکی‌ از نویسندگان مورد علاقه‌ من.
ء ۵۹- روز خود را با لذایذ ساده پر کنید. یک لیست از کارهای مطلوب و مورد علاقه‌ خود تهیه کنید و کم کم آنها را در طول روز انجام دهید.
ء ۶۰- منابع اطلاعاتی‌ خود را در روز محدود کنید. اگر شما از ده‌ها منبع مختلف اطلاعات جمع‌آوری می‌کنید، همانگونه که من بیش از یک صد تا از آنها را داشتم، احتمالا از تنش رنج میبرید که همه آنها را در یک روز مطالعه کنید. این منابع را محدود کنید.
ء ۶۱- مشترک وبلاگ‌های ضدّ جمع‌آوری اشغال بشوید. احتمالا بهترین روشهای ساده زیستن را در آنها میابید.
ء ۶۲- یک باغچه ساده طراحی کنید. اگر حیاط دارید که زمان زیادی صرف آن می‌کنید، آنرا ساده یک طراحی ساده کنید.
ء ۶۳- وسایل کمتری حمل کنید. فقط ملزومات خود را حمل کنید.
ء ۶۴- ساده زیستن در اینترنت. اگر شما بیش از اندازه انلاین هستید آنرا میتوانید محدود کنید.
ء ۶۵- سعی‌ کنید که درامد خود کار داشته باشید. این کار ساده نیست اما انجام شدنی است. خود من روی آن کار کردم و نتیجه گرفتم.
ء ۶۶- هزینه خود را سرشکن کنید. خیلی‌ها هزینه‌ها را سرشکن میکنند (خیلی هم مهم است) چون بسیار سخت و پیچیده است.
ء ۶۷- زندگی‌ مالی خود را با برنامه ریزی ساده کنید.
ء ۶۸- سبک سفر کنید. چه کسی‌ دوست دارد که مقدار زیادی چمدان در سفر با خود حمل کند؟
ء ۶۹- از یک سیستم بهره‌وری حداقل استفاده کنید. توجه به حداقل، مورد احتیاج است. هر چیز دیگری زیادی است.
ء ۷۰- روزانه فضای بیشتری به کارهای خود بدهید. همه کارها را پشت سر هم انجام ندهید. قرار ملاقات‌ها یا هر کار دیگری که لازم به انجام است، با فاصله انجام دهید. با این کار حساب احتمالات را هم کرده‌اید و روزتان را راحت تر به اتمام میرسانید.
ء ۷۱- نزدیک محل کارتان زندگی‌ کنید. این بدان معنی است که یا کاری نزدیک به منزل پیدا کنید یا منزل خود را به نزدیک محل کار تغییر دهید. هر دو به شما در ساده زیستن کمک می‌کند.
ء ۷۲- همیشه سوال کنید. آیا سوال کردن به ساده زیستن کمک می‌کند؟ اگر جواب شما منفی‌ است، تجدید نظر کنید.


مترجم : فرشاد سجادی

No comments: