به ياد سيصد و شصت روز مظلومانه زندانی شدن استاد ايليا

Monday, January 10, 2011

نکته 184: ده تمرین برای بهبود توجه و تمرکز

می توانید عملاً قدرت فوق العاده تمرکز را دریابید؛ وقتی که واقعاً مصمم هستید و خالصانه سعی در پیشرفت درستان یا قبول شدن در امتحانی را دارید یا وقتی که در حال انجام دادن یکی از بازی های مورد علاقه خود هستید، قدرت تمرکز در اختیار شماست. این نوع تمرکز، در اثر نیاز و یا خواسته ای از شما افزایش می یابد. با افزایش اصولی و سیستماتیک تمرکز، می توانید آن را به تسلط خود درآورده و از توانا بودن در بکارگیری آسان مهارت تمرکز بدون هیچ تقلایی، اطمینان حاصل کنید. تمرکز عالی و واقعی در طی یک پروسه کند و حلزونی از طریق کارهای روزمره و فقط با انجام تمامی تمرینهای آن، پرورش پیدا می کند. برای حصول چنین تمرکزی، باید از روشی منطقی و عملی استفاده کرد.

وقتی شروع به یادگیری تمرکز می کنید، باید مکان مناسبی را بیابید که بتوانید در آنجا تنها باشید و مزاحمتی برایتان ایجاد نشود. اگرمی توانید چهار زانو روی زمین یا روی صندلی بنشینید. طوری بنشینید که ستون فقراتتان صاف باشد. چند نفس عمیق و آرام بکشید و بدن خود را ریلکس و شل کنید. در ذهن خود همه ماهیچه ها و همه بخشهای بدن را مرور کرده و آرام کنید.

تمرینهای زیر در بهبودی مهارت تمرکز، به شما کمک می کند:

تمرین اول:

طرحی را در ذهن خود روشن و واضح کنید و ببینید که چقدر می توانید ذهن خود را بر آن متمرکز نگاه دارید. خوب است که در ابتدای کار ساعتی داشته باشید و زمان را پیگیری کنید.

فرض کنید که می خواهید سلامتی را به عنوان یکی از بهترین نعمتهای این دنیا به تصور در آورید. اجازه ندهید که هیچ طرح دیگری به ذهنتان سرک بشکد. اگر در لحظه ای، طرح دیگری مزاحمت ایجاد کرد، آن را از ذهن خود دور کنید. عادت کنید که بر این طرح به مدت ده دقیقه در روز تمرکز کنید. آنقدر تمرین کنید تا بتوانید در هنگام تمرکز، فکر چیزهای دیگر را از ذهن حذف کنید. ممکن است نیاز داشته باشید که این تمرین را مرتباً در ده روز یا بیشتر اجرا کنید تا بتوانید مهارتهای تمرکزی را کم کم ملکه ذهن خود کنید.

تمرین دوم

کتابی را بر دارید و کلمات هر پاراگراف را بشمارید. برای بار دوم کلمات را بشمارید تا مطمئن شوید که تعداد آن را درست شمرده اید. اول با شمردن کلمات یک پاراگراف شروع کنید و وقتی که آسان تر شد، همه کلمات صفحه را بشمارید. این کار را بطور همزمان بصورت ذهنی و فقط با چشمانتان انجام دهید.

جسم ساده ای مانند قاشق، چنگال و یا لیوانی را بر دارید. به آن تمرکز کنید و شی را از هر طرف بدون بیان توصیفی از آن، نگاه کنید؛ یعنی هیچ کلمه ای در ذهنتان نباشد. فقط به شی بدون فکر کردن به کلمات نگاه کنید.

تمرین سوم

یک نقشه هندسی کوچک بکشید که سایزی حدود سه اینچ (7.6 سانتی متر) داشته باشد و به شکل یک مثلث، مربع یا دایره باشد. آن را با هر رنگی که دوست دارید بکشید و بر آن تمرکز کنید. فقط به نقشه نگاه کنید. هیچ کلمه ای را در ذهن نیاورید، انگار فقط نقشه وجود دارد. نقشه روبروی خود را نگاه کنید و سعی کنید که چشمانتان را خسته نکنید.

تمرین چهارم:

به درون خود تمرکز کنید. دراز بکشید و مصرانه ماهیچه های خود را شل کنید. به ضربان قلب خود تمرکز کنید. به چیز دیگری توجه نکنید. تصور کنید که این عضو فوق العاده بدن شما چگونه خون را به دیگر بخشهای بدنتان پمپاژ می کند. سعی کنید بطور واقعی تجسم کنید که خون چگونه مخزن فوق العاده خود را ترک کرده وبه داخل جریانی که مستقیماً به سوی انگشتهای پای شما پایین می رود، جاری می شود. باز هم جاری شدن خون را از بازوها به نوک انگشتان خود تصور کنید. بعد از کمی تمرین، می توانید واقعاً بوسیله فکر خود، عبور خون را احساس کنید.

تمرین پنجم:

تمرکز خود را مشاهده کنید. بر روی صندلی بنشینید و ساعتی را که ثانیه شمار دارد، بر روی میز قرار دهید. در حین اینکه ثانیه شمار نزدیک می شود، آن را با چشمان خود دنبال کنید. این کار را حدود پنج دقیقه انجام دهید و به هیچ چیز جز ثانیه شمار ساعت فکر نکنید؛ اگر بتوانید هر فکر یا طرح دیگری را که در جریان آگاهی شما قرار می گیرد تابع این تصور کنید، می تواند تمرین بسیار خوبی برای زمانهایی باشد که فقط چند دقیقه برای سپری کردن دارید. انجام این کار خصوصاً با عقربه ثانیه شمار، دشوار است اما با افزایش قدرت خواستن که برای موفقیت در این کار لازم است، به ارزش آن دست می یابید. سعی کنید که تا جایی که می توانید در طی این تمرینها آرام بمانید.

تمرین ششم:

چشمهای خود را ببندید و رقم یک را در جلوی خود تصور کنید و وقتی که توانستید آن را واضحاً ببینید، در ذهن خود بگویید "یک". اجازه دهید که یک ناپدید شود و شروع به تصویرسازی رقم دو کرده و وقتی آن را دیدید، در ذهن خود بلند بگویید "دو". اگر می توانید، این پروسه را تا عدد صد ادامه دهید.

تمرین هفتم:

یک شی مانند یک شیرینی نیمه خورده شده ، سکه یا خودکاری را در روشنی نگه دارید و سعی کنید که هر یک از ماهیچه های بدن خود را شل کرده و بر جسم تمرکز کنید. سعی کنید که به شکل، رنگ و جنس آن فکر کنید و فرم آن را بخاطر بسپارید. سپس چشمان خود را ببندید و سعی کنید که آن را در ذهن خود تصویرسازی کنید. اگر نتوانستید، چشمانتان را دوباره باز کنید و از اول شروع کنید.

تمرین هشتم:

هر صبح وقتی که تلاش می کنید خواب خود را بخاطر بیاورید، گزارشی از خواب خود بنویسید و در شب، قبل از اینکه بخواب بروید، روزی که بر شما گذاشته را ارزیابی کنید. این تمرین در بخاطر آوردن و وضوح رویاهایتان به شما کمک می کند.

تمرین نهم:

نقطه ای را بر روی دیوار اتخاب کنید و به آن نگاه کنید، البته خیلی روی آن متمرکز نشوید. همه افکار را از ذهنتان پاک کنید و با تمام تلاش خود بر تنفستان تمرکز کنید. تا جایی که می توانید ادامه دهید.

تمرین دهم:

در هنگام مطالعه، کسی فکر نمی کند که بتواند در آن لحظه افکارش را بر موضوع متمرکز کند. هر کسی باید خود را طوری آموزش دهد که بتواند واضحانه تصور کند. یک تمرین استثنایی برای این منظور، این است که موضوعی را در روزنامه خوانده و ببینید که تا چند کلمه می توانید ادامه دهید. خواندن موضوعی در روزنامه به منظور گرفتن مطلب اساسی، نیازمند به تمرکز مرزی است. اگر توانایی نوشتن آنچه را که خوانده اید ندارید، می توانید بفهمید که تمرکزتان ضعیف است. اگر مایل باشید می توانید بجای اینکه آن را بنویسید، سعی کنید آن را بصورت ذهنی حفظ کنید. به اتاق بروید و اگر در حال صحبت با کسی بوده اید، صحبت خود را قطع کنید. شما خود خواهید توانست که از تمرینهای با ارزشی مانند این تمرینها، در توسعه تمرکز و پرورش قدرت تصور استفاده کنید.

نتایج پرورش تمرکز:

تسلط بر افکار

آرامش فکر

اعتماد به نفس

قدرت درونی

قدرت خواستن

مهارت متمرکز کردن فکر

حافظه بهتر

مهارت انتخاب تصمیمات و ادامه دادن آنها

عملکرد بهتر در زندگی روزانه، چه در خانه و چه در کار

مهارت در مطالعه کردن و درک بی درنگ

جلوگیری از متوقف شدن با افکار وطرحهای گذرا از ذهن

رهایی از افکار غیرضروری و آزاردهنده

توانایی اینکه هر وقت مایلید بتوانید چیزی را که می خواهید تصور کنید

شادی درونی

کمک به پیشرفت توانایی های ذهنی

تصویرسازی و تخیل هدایت یافته ی خلاقانه تر، موثرتر و قدرتمندتر

تعمق صحیح

روشن بینی معنوی

تمام تلاش خود را بر تمرینها بگذارید. چیز دیگری را در نظر نگیرید. سعی کنید که به خواب نروید یا موضوعهای دیگری را تصور نکنید و در ذهن به تصویر نکشید. در لحظه ای که می بینید که عملاً به اندیشیدن درباره چیز دیگری مشغول شده اید، تمرین را متوقف کرده و از اول شروع کنید. وقتی در انجام آن ماهر شدید، زمان را بیشتر کنید و در صورت امکان، بخش دیگری را در روز به آن اختصاص دهید. در ابتدای کار خیلی تلاش نکنید. ممکن است که فکر کنید تمرینها خیلی آسان و ساده است و سعی کنید که همه آنها را یک باره انجام دهید. اما بهتر است که با سرعت حلزونی شروع به کار کنید، از مغزتان زیاد کار نکشید و به آن فشار نیاورید. سعی کنید که قبل از شروع تمرین بعدی، تمرین قبلی را کامل اجرا کنید.

اگر این تمرینها به نظرتان خیلی سخت می رسد، یا افکار برای شما مزاحمت ایجاد می کند و باعث می شود که به چیزهای دیگری فکر کنید نگران نشوید. هر کسی در طی راه با سختی ها مواجه می شود. کسانی موفق می شوند که ادامه می دهند و هرگز تسلیم نمی شوند. اگر علیرغم سختی ها و پریشانی ها سماجت بخرج دهید، تاج موفقیت بر سر تلاشهای شما قرار خواهد گرفت.


مترجم : غ.س

منبع

http://www.egodevelopment.com/10-exercises-for-better-focus-and-concentration/

No comments: