به ياد سيصد و شصت روز مظلومانه زندانی شدن استاد ايليا

Monday, January 10, 2011

نکته 186 : مفروضات خود را معکوس کنید


چه موقع نیاز به این کار است؟

معکوس سازی مفروضات، یک تکنیک وابسته به نیمکره چپ مغز است که می توان آن را به منظور آشنایی با ایده های تکنیکهای تصویری، برای گروههایی که از قابلیتهای خلاقیتی خود مطمئن نیستند بکار گرفت. استفاده از نیمکره چپ مغز برای بیشتر مردم راحت است بنابراین این تکنیک، اعتماد به نفس آنها را در خلاقیت تقویت می کند و به تدریج آنها را به فرآیند تفکر خلاق وارد می سازد. پس از آشنایی با این تکنیک و تمرین کردن آن تا بیشترین مقدار ظرفیتش، می توان با دیگر تکنیکهای تصویری برای کاوش و تفکر خلاق بیشتر، آشنا شد.

چگونه از این تمرین استفاده کنیم؟

از شرکت کنندگان خواسته می شود که مفروضات خود را درباره مسئله یا مشکلی که با آن روبرو هستند بنویسند. مفروضات، اظهارات ساده ای درباره این است که اوضاع چطور پیش می رود. سپس از شرکت کنندگان خواسته می شود که مفروضات را برعکس کنند و از خود بپرسند که "آیا عکس این هم می تواند درست باشد؟"

مثال:

فرض اول: بیماران به بیمارستان می روند.

معکوس شده فرض اول: بیمارستان به بیمارها می رود.

اکنون معکوس شده فرض اول "بیمارستان بدون دیوار" نامیده می شود.

تکنیک تصویری بر اساس ایده های زیر است:

یک. همه مفروضات نادرست هستند.

دو. همه مفروضات محدود کننده هستند.

سه. همه مفروضات معکوس پذیرند.

چهار. ما مجبور به ایجاد مفروضات هستیم.

چه باید کرد؟

آینده معمولاً معکوس مفروضات حال است. چشم اندازها و اعمال جاری را معکوس کنید تا بتوانید چشم اندازی از آنچه که می تواند باشد داشته باشید. مفروضات، واقعیتهای اجتماعی را می سازند. با تغییر مفروضات، واقعیتهای مختلفی را ایجاد کنید. مفروضات متفاوت، نتایجی متفاوت خواهد داشت. اگر شما این نتایج را دوست دارید، باید مفروضات جدید را بپذیرید. اگر فرض معکوس شده، هزینه را کاهش می دهد یا کیفیت را افزایش می دهد و دسترسی را بهبود می دهد، با آن پیش بروید. ولی اگر نتیجه ای برعکس این ایجاد می کند، آن را دور بیاندازید. معمولاً کار کردن با این تکنیک برای یک گروه، بسیار سرگرم کننده است. نتیجه این تمرین، تبادلات بسیار زیاد احتمالات ناشی از این معکوسهاست.


مترجم : غ.س

منبع

http://www.qualityoflife.org/innovation/assumption.cfm

1 comment:

D.T.M said...

بابت تمام مطالب که تهیه می کنید و زحماتی که برای بلاگ می کشید ممنون ;)