به ياد سيصد و شصت روز مظلومانه زندانی شدن استاد ايليا

Friday, December 23, 2011

نکته 212: روشهای دستیابی به یادگیری بهتر


 در بخش اول (مقاله 210، مترجم) مشکل بدین سان مطرح شد که چگونه یک موضوع را به راحتی و عمیقا یاد بگیریم. درواقع، بسیاری از ما در گذشته تجربه "گرفتن" یک ایده را داشته ایم. تکرار این روند در همه یادگیریهای آینده یک چالش است
در طی سه سال گذشته هدف من (نویسنده) طرح روشهایی برای دستیابی به یادگیری بهتر بوده است. میخواستم راههایی بیابم که روند خودانگیخته یادگیری را به چیزی بیشتر عمدی و دلبخواه تبدیل کنم. همانگونه که قبلا هم اشاره شد؛ چیرگی بر این امر آسان نیست. افرادی که تنها به خواندن چند مقاله و کتاب در مورد یادگیری جامع در اینترنت بسنده کرده اند، اغلب نتیجه دلخواه را نتوانسته اند بدست بیاورند، چراکه آنها قدرت ایده ها را دیدند ولی چگونگی کاربرد آنها را درک نکردند. حال چگونه ارتباط با یک ایده را بسازیم؟
یادگیری بوسیله ارتباطات و اتصالات بسیار شبیه به خلاقیت است. بطور کلی نمیتوان یک روش ویژه برای آن تعریف کرد. با این حال، میتوان از ترفندهایی استفاده کرد که عقل و ذهن را در چهارچوب و بستر صحیح ایده جای داد، بطوریکه اتصالات و ارتباطات، خود بصورت طبیعی جلوه گر شوند
همچنین میتوان خود را برای ایجاد ارتباط بیشتر با ایده، هل داد. برای یک برنامه ماهانه عنوان "آموزش داروسازی" را انتخاب کردم (قبل از آن درمورد نمونه های بد دانشجویانی که داروهای اضافی مصرف میکردند، مطالعه کردم). ایده، دستیابی و تقویت روشی بود که مقدار مصرف معمولی و طبیعی داروها را به دانشجویان بیاموزد. عمدا تلاش برای شبیه سازی با تمرینات وزنه برداری و زیبایی اندام نمودم که عینا همان نتیجه را برای ماهیچه ها دارد که در اینجا برای ذهن بوجود میاورد. یعنی، ذهنی بزرگتر از آنچه که دانشجو بتواند آنرا کنترل کند
قبلا دلایلم را برای یادگیری سریعتر توضیح داده ام، بنابراین حالا، در اینجا میتوانیم از این نقاط شروع کنیم و واقعا سریعتر و بهتر یادبگیریم
روش دستیابی 1: روش پنج ساله ها
با استفاده از این روش میتوان با استدلال یک کودک 5 ساله مفاهیم را بخود توضیح داد. از آنجایی که فکر کردن تنها به رسیدن ایده ها کمک نمیکند، اطمینان حاصل کنید که مطالب را با صدای بلند برای خودتان بخوانید و آنها را بروی کاغذ بنویسید. در اینجا هدف توضیح فیزیک کوانتوم به یک بچه کودکستانی نیست، بلکه هدف اینست که ایده ها را تا آنجا که نیاز است، برای فهم بهتر، ساده کنیم. این روش بدین دلیل کارآیی دارد که ما اغلب متوجه سردرگمی در ایده ها نیستیم تا اینکه شروع به توضیح آنها کنیم. ایده ها غلب بخودی خود کارآیی ندارند تا اینکه شما با استفاده از این روش، نقاط ضعف خود را بیابید و آنها را تقویت کنید. این روش دسیابی احتمالا مضحک و کودکانه بنظر میرسد ولی کارآیی خوبی دارد
در یکی از پروژههای مطالعاتی، در شرکت آر. جی. وایس، از این روش بصورت گسترده ای برای شکست سختی که طرحهای حرفه ای مالی این شرکت متحمل شده بود، استفاده شد و با آماده سازی در کمتر از یک ماه، نتیجه ای بالاتر از حد انتظار ارائه داد
روش دستیابی 2: استفاده از استعاره و تمثیل
استفاده از استعاره ها و تمثیلها کلید رویکرد یادگیری سریعتر است. اگرچه استعاره ها در ادبیات بیشتر استفاده میشوند ولی جالب اینجاست که در واقع کارآیی بهتری در موضوعات ریاضی، شیمی، فیزیک و امور اقتصادی و مالی دارند. زیرا این موضوعات بسیار پیچیده هستند و در موضوعات پیچیده مشکل اساسی درک مفاهیم است، و وقتی آنها را درک کردید، دیگر چیز زیادی از این مطالب برای یادگیری باقی نمیماند. حساب انتگرال و دیفرانسیل دشوار است، ولی راههای توضیحی و اطلاعاتی بسیار کمتری از کلاس آناتومی دارد
توصیه میشود از طوفان ذهنی برای استعاره ها و تمثیل ها استفاده شود. از سئوال های باز شروع کنید. مانند: این ایده مرا یاد چه چیزی می اندازد؟ این ایده درچه شرایط واقعی زندگی مورد استفاده قرار میگیرد؟ چه پدیده ای باعث تقلید از این ایده شد؟ چگونه میتوانم داستانی برای این ایده بسازم؟
با آقای خلید آزاد (وبلاگ نویسBetter Explain.com) صحبت میکردم. او علاقمند است که به بستر و چهارچوب ایده ها به منظور تولید شباهت ها در ریاضیات نگاه کند. با دانستن این موضوع که"E" اساسا در زمینه پرداخت سود استفاده میشده و میتواند برای شما سرنخهایی برای استفاده از استعاره و تمثیل ایجاد کند
روش دستیابی 3: استفاده از غریزه
یکی دیگر از روشهای دستیابی به ایده های مشکل چیزی بیشتر از یک تصویر، ترکیبی از شم، احساس و حرکت بطرف یک تصور است. مقدمه و پیش آورد این ایده ها، بسیاری از مفاهیمی هستند که لازم به دیده شدن (یا حس شدن و یا شنیده شدن) هستند تا بصورت مستقیم فهمیده و درک شوند. برخی از اساتید دانشگاه (و بهترین استادی که خودم داشتم، کسی که سازنده کمکهای بصری است) این مطلب را اینگونه درک کرده اند؛ برای زمینه سازی تدریس این ایده، باید از کمکهای بصری، نمودار و حتی نمایش استفاده شود. متاسفانه، وسایل کمکهای بصری گران هستند و نیاز به زمان بیشتری برای آماده سازی دارند، و درضمن بسیاری از اساتید دانشکاهها تنبل هم هستند، پس بجای بحثهای زنده و بیاد ماندنی از یک مفهوم، به تمثیلهای کتابهای خشک درسی بسنده میکنند
درهرصورت، این بدان معنا نیست که شما توانایی تصور صحنه های ذهنی خودتان را نداشته باشید. من هنوز هم بوضوح محاسبه تعیین 2x2 ماتریکس را بیاد دارم که چگونه با دستهایم آنها را زیرورو میکردم. در واقع میتوان ارزش فعلی مالی را مثل یک چشم انداز مسطح ترسیم کرد و این لیست را در یک کامپیوتر، بعنوان یک پرونده متصل شده ثبت نمود
این روش نسبت به روشهای دیگر به تمرین بیشتری احتیاج دارد و احتمالا برای برخی کاملا نامانوس است. اما بسیار مفید است زیراکه یک ایده ، بویژه مشکل را از طریق غریزی میتوان عمیقتر درک کرد
روش دستیابی 4: پیوند عمیق یافتن
بدست آوردن تصاویر خلاق و تمثیلها تنها یک روش برای یادگیری از طریق ارتباطات و اتصالات است. روش دیگر این است که ایده ها رامیتوان بسادگی به چهار چوب و بستر خودشان پیوند زد. پیوند عمیق با یک ایده اساسا تمرین و انجام پژوهشهای عمیقتر برای کشف ارتباطات و اتصالات بیشتر است
اغلب در یک محیط درسی، دانشجویان تلاش میکنند چیزی که در محدوده درسی ایشان نیست، یاد نگیرند. اصلا چرا باید تکلیف بیشتر انجام داد؟ در حالی که، اگر بدانید واقعا مطلبی را مجبور نباشید یاد بگیرید، با عمیقتر شدن به درون آن موضوع، ایده اصلی را راحتتر درک میکنید
امروزه استفاده از ویکیپدیا کاملا راحت است. من بارها و بارها از جستجو در ویکیپدیا درباره مفاهیمی را که نمیفهمیدم، استفاده کردم و باعث شد که چهارچوب ایده ها را مشاهده کنم. ویکیپدیا در توضیحات کامل نیست و با زبان بی حس دانشنامه ای نوشته شده است نه با زبان تصویری یک معلم خوب. درهرصورت، تنها بخاطر اینکه برخی تعاریف آن روشن و واضح نیستند، نمیتواند بدین معنا باشد که برداشت از چهارچوب متون هم امکان ندارد. بیاد دارم وقتی که باید در علوم کامپیوتر درمورد دو سه نوع درخت مطالعه میکردم، برخی از مفاهیم کمی برای بخاطر سپردن مشکل بودند، اما وقتی که حدود چهارچوبها و همچنین جایگزینها (مانند درختان قرمز سفید که هرگز تدریس نشده اند) را درک کردم، شروع به فهمیدن آن دو سه درخت کردم
چگونگی یادگیری سریعتر و بهتر
متاسفانه یادگیری بوسیله ارتباطات و اتصالات و تمرینات که در بالا به آنها اشاره شد، یک مهارت است و نه یک ایده. درواقع برای دسترسی و موفقیت، باید آنها را تمرین کرد
این یکی از دلایلی است که من این مطلب را تدریس میکنم که بشما اجازه میدهد ماهانه و با مربیگری، اطلاعات خودتان را بروز کنید. زیراکه فقط خواندن و مطالعه درمورد ایده ها کافی نیست که انتظار داشته باشید در زندگی روزمره شما ادغام شوند. اگر در لیست پنج مرحله ای که در بالا اشاره شد (مقاله 210، مترجم) مرحله ششم هم اضافه شود، شما از آن اطلاع خواهید یافت. تنها با استفاده از ایده ها، آنها برای شما سودمند خواهند بود
مترجم: فرشاد سجادی
منبع:

No comments: