به ياد سيصد و شصت روز مظلومانه زندانی شدن استاد ايليا

Sunday, December 12, 2010

نکته 173: کپسول زمان

کپسول زمان یک ابزار عالی‌ مسافرتی‌ است که شما برای افزایش آگاهی‌ خود در طول زندگی‌ می‌توانید از آن استفاده کنید، همانطور که از عقل و خاطرات فعلی‌ خود سود می‌برید. حتی بیش از این! به شما امکان میدهد که این دانش ارزشمند را در جلو درب خانه خود در آینده تحویل بگیرید. یادم رفت بگویم که خیلی هم سرگرم کننده است.
در ساده ترین شکل،کپسول زمان فقط یک نامه است که شما برای خود در آینده می‌نویسید. تنها چیزی که احتیاج دارید اینست که این نامه را بنویسید و یک تاریخ برای باز کردن آن در آینده تنظیم کنید، مثلا ۵یا ۱۰و یا ۲۰سال بعد. شما در آینده از محتویات آن شگفت زده خواهید شد.
برای خودتان یک کپسول زمان خلق کنید: یک نامه به خودتان به عنوان بهترین دوستتان بنویسید. پر چانه و دوستانه باشید و از آن لذت ببرید. هر آنچه که دوست دارید بنویسید. ولی‌ واقعیت‌های حال خود را، تا حد امکان، بیاد آورید درست مثل یک عکس فوری از ذهن و تصورات خود عکس بگیرید.
همانگونه که بدن عوض میشود، ذهن هم عوض میشود. به یاد داشته باشید که هر "نسخه از شما" دارای حکمت‌های خاص خودش است. چیزهای که ما میدانیم فراموش خواهیم کرد ، در واقع با وزش بادهای مخالف در زندگی‌ ما فراموش میشوند.
به یاد داشته باشید نامه‌ی که میخوانید، این شما، شمایی که امروز میشناسید نیستید، بنابرین تمرکز چندانی در پیش بینی‌ آینده نداشته باشید، بلکه زمان حال خود را توصیف کنید. چگونگی‌ احساس امروز خود را شرح دهید و از روح امروز خود صحبت کنید.
چند پیشنهاد مشخص
ء- یک فهرست از مطالب مورد علاقه امروز خودتان تهیه کنید. کتابها، شو‌های تلوزیون ای، آهنگها، مردم، دروس، نقل قول‌ها و یا دستاوردها

ء- احساسات و سوالات مهم خود را مثلا، بزرگترین سوال بدون پاسخ امروز شما چیست؟ چه احساسی‌ بر شما در این زمان غلبه دارد؟ چگونگی‌ احساسات امروز شما در زندگی‌ پیرامون تان؟ از چه چیز امروز خوشتان میاید؟ و از چه شکر گذارید؟
ء- اهداف و آرمانها امروز شما چیست؟ پیگیر چه موضوعاتیهستید؟ چشم انداز زندگی آینده شما چیست؟ به دنبال چه چیزهای هستید؟ امیدهای شما چیستند؟ و اینکه تفاوت شما با روزی که این نامه را باز می‌کنید چیست؟
ء- زندگی‌ روزمره شما چگونه است؟ یک روز معمولی‌ در محل کارتان؟ یا خانه؟ با چه کسانی‌ ارتباط دارید؟ از چه کاری لذت می‌برید؟ چه چیزهای بی‌ اهمیتی را فردا از دست خواهید داد؟ نکات برجسته سال؟ چه چیزهای خنده داری در آینده به خاطر خواهید آورد؟ ده تا از بهترین یا بدترین وقایعی که برای شما اتفاق افتاده چیستند؟ در یک جمله یا یک کلمه امسال را توصیف کنید.

درس‌های آموزنده و مشاوره برای خودتان درست کنید، چه توصیه‌ای برای آینده خودتان دارید؟ چه درس‌هایی‌ مهمی‌ را یاد گرفته‌اید که نمیخواهید آنها را فراموش کنید.
زمان باز کردن نامه: احساسات شما به هنگام باز کردن نامه کاملا متفاوت است، مثلا اگر نامه را ۵سال دیگر باز کنید با ۳۰سال دیگر، احساسات کاملا متفاوتی خواهید داشت. در هر صورت باز کردن یک نامه قدیمی‌ هیجان انگیز است. ما نه تنها تجربیات سرگرم کننده این را میخواهیم بلکه نقطه نظرهای توسعه یافته مفید را نیز در نظر داریم. اولین کپسول زمان را بعد از ۵سال باز کنید، ۵سال زمان زیادی برای عوض شدن زندگی‌ است و زمان کوتاهی برای معنا و کارامدی این نامه. اگر شما به خلق کپسولهای زمان مختلف عادت کردید، مثلا هر ساله، بعد از باز کردن هر نامه ، نامه‌های بعدی هم خواهید داشت و این عادت خوبی‌ خواهد شد که هر سال روز تولدتان به خودتان میتوانید یک نامه هدیه کنید. ایده جالب دیگر اینست که نامه‌ها را میتوانید در یک رویداد خاص باز کنید، مثلا وقتی‌ که پسرتان به دنیا آمد، یا در روزی که تصمیم به ازدواج گرفتید. آیا جالب نخواهد بود که نگاهی‌ به افکار یا باورها و عقاید سابق خود بیاندازید؟
خودتان را محدود نکنید: یک ویژگی دیگر کپسول زمان، تنوع آن است. از تصورات، تخیلات و سرگرمی‌های خود استفاده کنید، مثلا، از اشکال مختلف استفاده کنید، برای مثال، به جای فرستادن نامه یک نقشه ذهنی‌ رنگارنگ از زندگی‌ خود تهیه کنید یا یک تابلو نقاشی.
نامه را جواب دهید: حال که نامه را دریافت کردید چرا به گذشته خودتان جواب ندهید؟ این یک حسّ عالی‌ از تغییرات آگاهی‌ بشما ارایه میدهد. هر دو نامه را نگاه دارید و در آینده دوباره باز کنید.
دیگران را هم در بر گیرید: یک سنت خانوادگی ایجاد کنید، از بچه‌های خود درخواست کمک کنید، یک نامه به همسرتان بنویسید. یک نامه به بچه‌های خود بنویسید تا در زمانی‌ که سنّ امروز شما هستند آنرا باز کنند. از کپسول زمان به عنوان یک هدیه استفاده کنید.
ایجاد یک کپسول زمان واقعی: به وسیله ابزار یادآوری بیشتر، باز کردن این نامه را ارزشمندتر کنید. چه اتومبیلی دارید؟ حافظه کامپیوتر شما چه مقدار است؟ امروز انجام دهید و فردا خودتان را خوشحال کنید. ایده ارسال اطلاعات به آینده تازگی ندارد، این راهی‌ سرگرم کننده و مفید برای واکنش‌های ارزشمند آینده خودتان است. با ایجاد یک کپسول زمان در همین حالا در آینده از خودتان تشکر خواهید کرد


مترجم : فرشاد سجادی

منبع

http://litemind.com/send-time-capsule-future-self/

2 comments:

ali aghdam said...

بسیار تشکر
قالب وبلاگ اصلا برازنده مطالبش نیست با تغییر قالب می تونید به افزایش بازدیدتون کمک کنید

360thinkingtips said...

از بازخوردهای محبت آمیز شما متشکریم آقای اقدام

ممنون می شوم که نظرتان را درباره وبلاگ های دیگر این انجمن، یعنی
http://360thinkingaphorisms.blogspot.com/

http://src-mindnews.blogspot.com/

هم بفرمایین

با سپاس
مدیر وبلاگ