به ياد سيصد و شصت روز مظلومانه زندانی شدن استاد ايليا

Friday, December 24, 2010

نکته 175: ذهن نگاری چیست؟ چگونه می توان فوراً برای استفاده از آن دست به کار شد؟



یک نگاشت ذهنی، راهی گرافیکی برای ارائه ایده ها و مفاهیم است. ای

ن راه، ابزاری برای تفکر تجسمی است که به ساختاربندی اطلاعات و تحلیل، درک، ترکیب بندی، فراخوانی و تولید ایده ها کمک می کند.

قدرت این ایده همانند سایر ایده های بزرگ، در سادگی آن است.

در یک نگاشت ذهنی، برخلاف یاداشت برداری های سنتی و یا متون خطی، اطلاعات به طریقی که بیشتر شبیه به طرزعملکرد مغز است، ساختاربندی می شود. از آنجهت که این روش هم تحلیلی و هم هنری است، مغز شما را به طریق بسیار غنی تری به کار می گیرد و به همه ی عملکردهای شناختی مغز کمک می کند. و از همه مهتر اینکه بسیار سرگرم کننده است!

خوب، حالا نگاشت ذهنی چگونه به نظر می رسد؟ نشان دادن یک مثال، بهتر از توضیح دادن در مورد آن است: تصویر این مقاله، یک نگاشت ذهنی درباره ذهن نگاری است. در این نقشه، هسته المانها و تکنیکهای کشیدن نگاشت ذهنی، به صورتی تصویری نشان داده شده است. بله، قبول دارم که در ابتدا زیادی بهم ریخته به نظر می رسد، اما صبر کنید؛ وقتی یک بار از عادت ریشه دوانده ی یادداشت برداری خطی دست بردارید، دیگر به روش قبلی نگاه هم نخواهید کرد

.

فواید و کاربردها

فکر می کنم پیش از این لو داده باشم که فواید ذهن نگاری چیست و چرا نگاشهای ذهنی، خوب جواب می دهند. اساساً، ذهن نگاری از تفکر کند خطی

، جلوگیری می کند و باعث راه اندازی خلاقیت شما شده و یادداشت برداری را سرگرم کننده می کند.

اما از نگاشتهای ذهنی در کجا استفاده می کنیم؟

شمردن عادلانه کاربردهای ذهن نگاری، دشوار است. حقیقت این است که نگاشتهای ذهنی می توانند به تفکر شما تقریباً در همه چیز، وضوح ببخشند؛ در بسیاری از زمینه های شخصی، خانوادگی، تحصیلی یا کاری، برنامه ریزی برای یک روزتان یا برای زندگیتان، خلاصه کردن یک کتاب، شروع یک پروژه، برنامه ریزی، ارائه دادن، نوشتن برای وبلاگ... خوب، فکر کنم منظورم را متوجه شده باشید، واقعاً در همه چیز!

چگونه یک نگاشت ذهنی بکشیم؟

کشیدن نگاشت ذهنی به سادگی یک-دو-سه است:

از میان یک کاغذ سفید شروع کنید، ایده ای را که می خواهید توسعه دهید بکشید یا بنویسید. پیشنهاد می کنم که از یک صفحه با جهت گیری چشم انداز (landscape orientation)، استفاده کنید.

موضوعهای فرعی مرتبط را در اطراف موضوع مر

کزی، گسترش دهید و هر کدام از آنها را با یک خط به مرکز وصل کنید.

فرآیند مشابهی را برای موضوعهای فرعی انجام دهید؛ دوباره موضوعهای فرعی سطح پایین تر متناسبی را ایجاد کنید و هر کدام از آنها را به موضوع فرعی متناظر با آن، متصل کنید.

چند توصیه دیگر:

از رنگها، ترسیمات و نشانه ها، بسیار استفاد

ه کنید. تا جایی که می توانید تصویری عمل کنید؛ مغزتان از شما سپاسگزار خواهد بود. بعضی از مردم را دیده ام که حتی سعی نمی کنند این را امتحان کنند و تنها بهانه آنها این است که آنها "هنری نیستند". نگذارید که این بهانه مانع امتحان کردن شما شود!

تا جایی که می توانید برچسب عناوین را کوتا

ه انتخاب کنید، آنها را در سطح یک کلمه و بهتر از آن بصورت یک تصویر، نگه دارید. خصوصاً در اولین نگاشت ذهنیتان، وسوسه نوشتن یک عبارت کامل، خیلی زیاد است اما از فرصتها برای محدود کردن عبارات به یک تصویر یا یک کلمه، استفاده کنید؛ در اینصورت نگاشت ذهنی شما، بسیار موثرتر خواهد بود.

اندازه متن، رنگ یا تنظیمات خطوط را تغییر ده

ید. ضخامت و طول خطوط را متغیر کنید. برای تأکید بر نکات مهم، تا جایی که می توانید از کلیدهای تصویری استفاده کنید. هر کلید کوچکی باعث تعامل بیشتر مغز شما می شود.

حرف آخر:

ذهن نگاری، موضوع بسیار غنی و جالبی است؛ در این مقاله تنها به جنبه های سطحی آن نگاهی انداختیم. اگر مراجع بیشتری می خواهید، ویکی پدیا همیشه یک نقطه آغازین خوب است.

ذهن نگاری برای من بسیار اشتیاق آور است و یکی از محرکهای مهم این وبلاگ است. در نظر دارم که این موضوع را با نشر نگاشتهای ذهنی بیشتر،

ارائه پیشنهادها و صحبت درباره ذهن نگاری های کامپیوتری و غیره، عمیق تر بررسی کنم. به دیدن از وبلاگ ادامه دهید (یا بهتر از آن، نام نویسی کنید).

در ضمن، به ذهن نگاری فرصتی بدهید و آن را امتحان کنید. پیشنهادهای سودمند را دنبال کنید و نتایج آن را مشاهده کنید. خیلی نگران "درست" انجام دادن آن نباشید؛ فقط با آن سرگرم شوید.

برای الهام بخشیدن به شما، نگاشت ذهنی خیلی خوب زیر را درباره هوش خلاق از

Buzan Centre Australia می آورم:

مترجم : غ.س


منبع

http://litemind.com/what-is-mind-mapping/

No comments: