به ياد سيصد و شصت روز مظلومانه زندانی شدن استاد ايليا

Saturday, August 01, 2009

نکته 6 - مشورت گرفتن از متخصصان به روش دلفی


آیا برای شما پیش آمده که بخواهید در یک موضوع تخصصی مشورت بگیرید؟ اگر چنین تجربه ای را داشته اید متوجه می شوید که در ابتدا نه تنها مشورت گیری، کمکتان نکرده بلکه شما را بیشتر سردرگم نیز کرده است، چون درک پاسخ افراد متخصص، خود نیاز به تخصص دارد و شما را با سوالی بزرگتر مواجه می سازد. حال اگر از دو متخصص مشورت بگیرید، احتمالاً با دو پاسخ متفاوت و بعضاً متناقض روبرو می شوید. به قول معروف بین علما همیشه اختلاف نظر هست و شما هم سردرگم، که بین این دو نظر کدام را انتخاب کنم.
تکنیکی که برای غلبه بر این سردرگمی پیشنهاد می شود، نامش دلفی است.(Delphi)
تکنیک دلفی در دهه 1950 توسط موسسه رند (که اولین اتاق فکر جهان نیز توسط همین موسسه تاسیس شد) به عنوان ابزاری برای مهار کردن دیدگاه های گروهی از متخصصان جهت پیش بینی پتانسیل تخریب یک بمب اتم به کار گرفته شد. دیگر کاربران تکنیک دلفی کسانی هستند که می خواهند در مورد موضوعاتی که جنبه های متعددی دارد، قضاوت و بررسی داشته باشند.

برای استفاده از این تکنیک 2 تا 5 سوال پی در پی را به صورت مکتوب به جمعی از متخصصان در موضوع مورد مشورت می دهید. اگر موضوع مورد مشورت اجتماعی و یا سازمانی باشد می توانید پرسش ها را به افرادی که متخصص نیستند اما به موضوع تسلط و تمرکز خوبی دارند هم بدهید. به عنوان مثال یک شرکت کارآفرینی برای بررسی موانع ذهنی که مانع کارآفرینی مردم می شود، از جمعی از افراد مرجع داوطلب به عنوان افراد مورد سوال در تکنیک دلفی استفاده کرد با وجود آنکه همه آنها در موضوع متخصص نبودند.

برای انجام این تکنیک مراحل زیر را انجام دهید:
1- افراد مورد سوال را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که آنها متخصص و یا درگیر در موضوع هستند. البته باید مطمئن باشید که آنها متعهد هستند که سوال ها را مسئولانه بخوانند و نظر دهند.
2- سوال ها را تنظیم کرده و آن را برای افراد انتخاب شده بفرستید و جواب هایشان را جمع آوری کنید. جواب های هر سوال باید زیر همان سوال باشد و یادآوری کنید یک جواب کلی به همه سوال ها داده نشود. هر کس باید به صورت فردی ، سوال ها را پاسخ دهد و چه بهتر که افراد اصلاً از حضور یکدیگر در این برنامه مطلع نباشند.
3- برای فهم بهتر پاسخ های رسیده، یک سری سوال دیگر طرح کنید. در طرح این سوالات همان واژه هایی را به کار بگیرید که افراد متخصص در پاسخشان استفاده کرده اند. مجموعه این سوالات را بدون اینکه نامی از افراد مورد سوال برده شود دوباره به افراد متخصص بدهید. این سری از سوالات می تواند به صورت نظر سنجی، و یا چند گزینه ای و یا حتی درخواست اولویت بندی مسائل هم باشد.
4- بعد از بررسی پاسخ های رسیده از سری دوم بهتر می توانید به یک جمع بندی بهتر برسید. در اینجا روش اولیه دلفی پایان می یابد. اینک از تمام افراد مورد سوال تشکر کرده و حتماً گزارشی از نتیجه کارتان را به آنها هم بدهید و اعتماد آنها را برای شرکت در مشورتی دیگر جلب کنید.
5- در صورت نیاز برای امتداد به کارگیری روش دلفی می توانید جمع محدود تری از افراد را که با توجه به پاسخ هایشان شناسایی کردید انتخاب کرده و سری سوم سوالات را با آنها دنبال کنید.
تا فردا و بیان نکته ای دیگر شما را به شعور خلاق می سپاریم


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

No comments: