به ياد سيصد و شصت روز مظلومانه زندانی شدن استاد ايليا

Tuesday, August 04, 2009

نکته نهم - چهار سوال برای انجام بهتر امور



اگر شما فرد پر مشغله ای هستید و برای انجام کارهای خود با کمبود وقت روبرو هستید، روشی که امروز مطرح می شود برای شما خیلی موثر است. البته اگر با کمبود زمان روبرو نیستید (!)، این روش می تواند برای شما نیز موثر باشد و از اهمیت آن کم نمی شود.

اگر یادتان باشد در مطلب مربوط به راهبرد اولیه ذهن، گفته شد که ذهن ما به صورت طبیعی دوست دارد به کارهای قبلی اش ادامه دهد و تغییر مسیر ندهد. این موضوع مانند این است که کسی در جاده هزارچم (تهران-چالوس) نخواهد از فرمان و ترمز استفاده کند به خصوص اگر در سرازیری باشد. آینده چنین فردی را حتی یک کودک 5 ساله هم می تواند پیش بینی کند.
ابزار راهبرد ذهن، سوال هایی است که از خود می پرسیم و بر اساس جواب در مورد انجام کارها تصمیم گیری می کنیم. امروز می خواهیم 4 سوال به شما معرفی کنیم که با طرح این سوالات قبل از انجام امور می توانید کارهای درست را به درستی انجام دهید.
هنگامی که کاری به ذهنتان رسید یا اینکه از شما خواسته شد که کاری را انجام دهید، قبل از اینکه وارد اجرای کار شوید، این سوال ها را به ترتیب از خود بپرسید:
1- چرا باید این کار را انجام دهم؟
اگر چرایی انجام کاری برای شما معلوم نیست و یا اینکه انجام کاری از دلایل کافی برخوردار نیست و خودتان نمی توانید ضرورت کار را معلوم کنید، بهتر است آن کار را انجام ندهید؛ مگر اینکه از وقت و انرژی بیش از حد برخوردار باشید.
2- چه زمانی باید انجام دهم؟
هر کاری اگر در زمان خودش انجام شود بیشترین بهره را دارد و انجام امور زودتر و یا دیرتر از زمان مقرر به نتیجه لازم نمی رسد. کسانی که برنامه روزانه شان را یادداشت نمی کنند مجبورند هرکاری که به ذهنشان رسید یا به آنها گفته شد را همان موقع انجام دهند و گرنه یادشان می رود.
اگر در پاسخ به این سوال متوجه شدید که می توانید این کار را در زمان دیگری انجام دهید، آن را به وقتش موکول کرده و به کاری مشغول شوید که در آن لحظه لازم است به انجام رسد
3- چه کسی باید انجام دهد؟
نیاز نیست که تمام کارها را خودتان انجام دهید. می توانید بخشی از کارها را به دیگران واگذار کنید و برای انجام بخشی از کارها از افراد متخصص کمک بگیرید. اگر بخواهید همه کارها را به دوش خود بگذارید، پس کی وقت می کنید که فکر کنید؟
4- چگونه انجام شود؟
انتخاب یک روش درست در انجام یک کار خیلی مهم است. هر روشی شما را به نتیجه و یا کیفیتی خاص از نتیجه می رساند و این تصور درست نیست که نتیجه مربوط به آخر کار است، بلکه نتیجه کار در همان ابتدا و با تعیین روش انجام کار مشخص می شود.
بنابراین قبل از شروع کار در مورد روش اجرای آن بیاندیشید


توضیح اینکه لازم نیست به همه 4 سوال پاسخ دهید. در هرکجا که به پاسخ منفی رسیدید می توانید به دیگر سوال ها جواب ندهید. مثلاً اگر جواب چرایی کاری منفی بود دیگر لازم نیست بقیه سوال ها را از خود بپرسید. همچنین اگر زمان انجام کاری اکنون نیست، می توانید پاسخ به دیگر سوال ها به وقت دیگر موکول کنید

****************************************************************

No comments: