نکته 1 : در هر ارتباط مشخص کنيد که آيا در تلاش براي ترغيب کردن است يا متقاعد کردن
تبليغات سعي در ترغيب کردن از راه روش هاي روان شناسي، دلايل نادرست و تحريک عواطف دارد
در واقع، در موارد زير انتظار فريب خوردن را داشته باشيد
- تبليغات
- سرمقاله
- نامه اي از سردبير
- آشنايان و خانواده
- سخنراني هاي سياسي
- وسايل ارتباط جمعي
براي بررسي اينکه آيا يک ارتباط از نوع ترغيب کردن است، به اين موارد توجه کنيد
- قصد
- منبع
- نويسنده
- موقعيت
- محرک و عامل انگيزش
نکته 2: در هر نوع ارتباط (ترغيب کننده يا متقاعد کننده)، مشخص کنيد که از شما انتظار مي رود چه چيزي را بپذيريد يا چه کاري را انجام دهيد
ارتباطات داراي دو نوع هستند : صريح (مستقيم) يا زيرآستانه اي (غيرمستقيم
چنانچه قصد از ارتباط، متقاعد کردن باشد، نتيجه وقتي حاصل خواهد شد که شما از قصد آن آگاه باشيد. بنابراين ارتباط متقاعد کننده پيامش را به صورت صريح و آشکار بيان مي کند
چنانچه قصد از ارتباط، ترغيب کردن باشد، نتيجه وقتي حاصل خواهد شد که شما از قصد آن آگاه نباشيد. بنابراين ارتباط از نوع ترغيب کننده پيامش را به صورت نامحسوس و زيرآستانه اي منتقل مي کند
با فهميدن اينکه قرار شما از اين ارتباط چه عقيده اي را کسب کنيد، مي توانيد در مورد زمان و ميزان ارزيابي اين ارتباط تصميم گيري کنيد
No comments:
Post a Comment