به ياد سيصد و شصت روز مظلومانه زندانی شدن استاد ايليا

Tuesday, May 18, 2010

نکته 72 - چگونه نگرشی انتقادی داشته باشيم - قسمت دوم


نکته 3 : از پيام هايي که تکيه زيادي بر ترغيب کردن دارد، اجتناب کنيد

اين نوع از پيام ها معمولاً به نفع شما نيست بلکه براي منافع کس ديگري است. با کنار کشيدن خود از معرض اين نوع پيام ها، زمان و انرژي خود را حفظ کنيد. اگر شما آن را نخوانيد، فريب نخواهيد خورد تا آنچه که آن پيام گفته را باور کنيد يا انجام دهيد

از رسانه هاي ارتباط جمعي و تبليغات پرهيز کنيد؛ بسيار خوب ما نمي توانيم از دوستان و خانواده و هم چنين از تبليغات و رسانه هاي ارتباط جمعي، کناره گيري کنيم؛ اما نسبت به فريب ها و حقه هاي منطقي که در آن است، مشکوک و اگاه باشيد

نکته 4: متوجه اشتباه ها و حقه هاي منطقي باشيد که براي فريب شما به کار مي رود

دو نوع خطاي ذهني وجود دارد: رسمي و غير رسمي

خطاهاي رسمي آنهايي هستند که در استدلال ها به کار مي رود. اين خطاها ناشي از منطق نادرست است - توضيح : اين خطاها در نکته هاي از شماره 47 الي 52 همين وبلاگ توضيح داده شده است

خطاهاي غير رسمي ناشي از مشکلات ديگر با استدلال است نه با نحوه دليل آوردن

براي غلبه بر خطاهاي رسمي بايد منطق را فراگرفت و آن را به کار بست

براي غلبه بر خطاهاي غير رسمي بايد متفکر انتقادي شد و آن را در عمل به کار گرفت

خطاهاي غير رسمي دو نوع هستند خطاهاي ناشي از بودن و خطاهاي ناشي از نبودن

خطاهاي ناشي از بودن هنگامي است که کسي تلاش دارد از طريق گمراه کردن، تهيديد کردن، دروغ گفتن، درخواست هاي عاطفي و مواردي از اين دست فريب دهد

خطاهاي ناشي از نبودن، پيچيده تر است. اين خطا ناشي از نبود اطلاعاتي است که باعث مي شود شما آنچه را که گوينده مي خواهد را بپذيريد. شناخت خطاهاي ناشي از عدم ارائه اطلاعات، زماني ميسر است که شما خودتان آن اطلاعات را داشته باشيد

اينجاست که اهميت داشتن اطلاعات و دانش مشخص مي شود

No comments: